Wednesday, November 22, 2006

The Red Shoes

Har sett "The Red Shoes" (1948, M. Powell, E. Pressburger) idag. Den handlar om en ung kvinna som dansar balett. I slutändan måste hon välja mellan dansen och kärleken. Trodde faktiskt att den här filmen skulle vara seg och tråkig. Jag är inte så intresserad av balett och anser att man inte ska behöva välja. Dock blev jag mycket överraskad. Filmen var vacker och magisk. det är inte ofta jag säger så om en fim, men den här får mig att leta synonymer till "alldeles, alldeles underbar".

Moira Shearer, som spelar huvudrollen, påminde mig starkt om Debra Messing. Antagligen på grund av det röda håret Men varje gång man inte riktigt såg ansiktet så tydligt på Shearer såg jag hela tiden Messings ansikte framför mig. Knasigt...

På filmtipset gav jag filmen 4/5. Slutet gjorde sig bra även om det inte var idealiskt.

Av 10 skulle nog filmen ligga mellan en 7:a och en 8:a.

Filmen rekommenderas starkt!

No comments: