Sunday, November 19, 2006

Betyg

Vad är egentligen en rimlig betyg skala när det gäller film?

De flesta svarar nog 1-10 skala. Men samtidgt är en 1-5 skala också bra.

1 = 1-2
2 = 3-4
3 = 5-6
4 = 7-8
5 = 9-10

Vad ska man sedan ha för kriterier för de olika betygen?
Förut hade jag ett system där jag inte kunde sätta 1 eller 10 på en film jag endast sett 1 gång. På det sättet var filmen tvungen att gå igenom en titt till och man kunde vara säker på betyget.

Tycker ändå att det är jätte svårt med betyg. På filmtipset (http://www.filmtipset.se) är betyg skala 1-5 i bruk. De filmer jag absolut gillar mest har jag satt en femma på. Men samtidigt är där en massa filmer som förtjänar en femma, men som inte är lika bra som de som är absolut bäst.
Vad gör man då?

Hör jätte gärna av er med synpunkter.
Antingen som kommentarer på sidan eller till min mail;

No comments: